• Przedwojenny Wrocław i Dolny Śląsk

      Hala Stulecia i tereny wystawowe na terenie Parku Szczytnickiego, lata 1935–1937. Halę oddano do użytku w setną rocznicę wydania przez króla Prus Fryderyka Wilhelma III w 1813 r. odezwy Do mojego ludu, w której nawoływał do walki z Napoleonem. Z tej okazji zaplanowano Wystawę Stulecia, która miała pokazać historię i dorobek Śląska. W konkursie na zagospodarowanie terenu zwyciężył kontrowersyjny i drogi w realizacji projekt miejskiego architekta Maxa Berga. Żelbetowe przekrycie budowli w formie kopuły miało wówczas największą na świecie rozpiętość. Zagospodarowane tereny wystawowe z ogromną pergolą wokół stawu i Pawilonem Czterech Kopuł służyły kolejnym wystawom przez cały okres międzywojenny, a także powojenny. Tu obył się m.in. w 1948 r. Światowy Kongres Intelektualistów.

      Hala Stulecia i tereny wystawowe na terenie Parku Szczytnickiego, lata 1935–1937. Halę oddano do użytku w setną rocznicę wydania przez króla Prus Fryderyka Wilhelma III w 1813 r. odezwy Do mojego ludu, w której nawoływał do walki z Napoleonem. Z tej okazji zaplanowano Wystawę Stulecia, która miała pokazać historię i dorobek Śląska. W konkursie na zagospodarowanie terenu zwyciężył kontrowersyjny i drogi w realizacji projekt miejskiego architekta Maxa Berga. Żelbetowe przekrycie budowli w formie kopuły miało wówczas największą na świecie rozpiętość. Zagospodarowane tereny wystawowe z ogromną pergolą wokół stawu i Pawilonem Czterech Kopuł służyły kolejnym wystawom przez cały okres międzywojenny, a także powojenny. Tu obył się m.in. w 1948 r. Światowy Kongres Intelektualistów.

      • Hala Stulecia i tereny wystawowe na terenie Parku Szczytnickiego, lata 1935–1937. Halę oddano do użytku w setną rocznicę wydania przez króla Prus Fryderyka Wilhelma III w 1813 r. odezwy Do mojego ludu, w której nawoływał do walki z Napoleonem. Z tej okazji zaplanowano Wystawę Stulecia, która miała pokazać historię i dorobek Śląska. W konkursie na zagospodarowanie terenu zwyciężył kontrowersyjny i drogi w realizacji projekt miejskiego architekta Maxa Berga. Żelbetowe przekrycie budowli w formie kopuły miało wówczas największą na świecie rozpiętość. Zagospodarowane tereny wystawowe z ogromną pergolą wokół stawu i Pawilonem Czterech Kopuł służyły kolejnym wystawom przez cały okres międzywojenny, a także powojenny. Tu obył się m.in. w 1948 r. Światowy Kongres Intelektualistów.
      • Wnętrze sklepu delikatesowego w zabytkowej kamienicy Molinarich przy ulicy Wita Stwosza we Wrocławiu, między ulicami Szewską i Kuźniczą, lata 1935–1937. Historię kupieckiej rodziny Molinarich o włoskich korzeniach uwiecznił w swojej powieści Soll und Haben (Winien i ma) śląski pisarz Gustav Freytag. Ostatnim przedwojennym właścicielem kamienicy i sklepu był Max Schönfelder. Sklep posiadał m.in. własną palarnię kawy. Z budynku zachowały się po II wojnie światowej tylko sklepione piwnice.
      • Rynek wrocławski w 1935 roku. Widok na modernistyczny biurowiec, który powstał w 1931 r., według projektu Heinricha Rumpa w miejscu dwóch wyburzonych narożnych kamienic. Gmach do dzisiaj zachował interesujące detale - motywy dekoracyjne trawertynowej elewacji zainspirowane sztuką antycznego Egiptu, aranżację wnętrza hali bankowej w stylistyce art deco, czy windę typu paternoster.
      • Rozpoznawalny symbol zabytkowej Legnicy – renesansowy patrycjuszowski dom Pod Przepiórczym Koszem z XVI w. Jego ścianę szczytową i wykusz zdobi sgraffi towa dekoracja, odsłonięta spod warstwy tynku w 1909 r. Na ścianie w pięciu poziomach umieszczono przedstawienia figuralne i iluzjonistyczne elementy architektury – arkady wsparte na kolumnach i pilastrach oraz sceny mitologiczne i motywy z bajek Ezopa. Ciekawostkę stanowią przedstawienia „świata na opak”, w którym zające polują na myśliwych, oraz scena batalistyczna ilustrująca oblężenie miasta. Targowe stragany i renesansowa fasada kontrastują z nowoczesną witryną sklepową z przełomu lat dwudziestych i trzydziestych.
      • Panorama Karkonoszy – legendarnych śląskich Gór Olbrzymich (Riesengebirge). Karkonosze to najwyższe pasmo górskie Sudetów, rozciągające się na przestrzeni około 70 km.
      • Szklarska Poręba to dawna osada wytapiaczy szkła. Rozwój hutnictwa szkła wiązał się z intensywnym wyrębem lasów, z których pozyskiwano drewno do jego wytopu. Głównym źródłem dochodu miejscowej ludności była praca w lesie (drwale i kurzacy), wytop szkła (hutnicy) oraz uprawa ziemi i pasterstwo. Od połowy XIX w. coraz bardziej popularna była turystyka górska, a budy pasterskie na wysokogórskich halach dały początek górskim schroniskom. Szklarska Poręba stała się znaną stacją klimatyczną, ośrodkiem turystycznym oraz centrum sportów zimowych Dolnego Śląska. Pod koniec XIX w. powstała tu kolonia artystyczna pisarzy, poetów, malarzy i rzeźbiarzy. Na fotografii hotel Lindenhof.
      • Okładka albumu "Przedwojenny Wrocław i Dolny Śląsk"
    • Przedwojenny Wrocław i Dolny Śląsk

      Galeria:

      W dwudziestoleciu międzywojennym wydarzenia, które zachodziły w państwie niemieckim, często odczuwane były przez mieszkańców Dolnego Śląska mocniej niż w innych częściach Niemiec. Na tym burzliwym tle rozwijał się jednak stale nurt promujący dolnośląską idyllę.
      Więcej: "Przedwojenny Wrocław i Dolny Śląsk"

      Zdjęcie:

      Hala Stulecia i tereny wystawowe na terenie Parku Szczytnickiego, lata 1935–1937. Halę oddano do użytku w setną rocznicę wydania przez króla Prus Fryderyka Wilhelma III w 1813 r. odezwy Do mojego ludu, w której nawoływał do walki z Napoleonem. Z tej okazji zaplanowano Wystawę Stulecia, która miała pokazać historię i dorobek Śląska. W konkursie na zagospodarowanie terenu zwyciężył kontrowersyjny i drogi w realizacji projekt miejskiego architekta Maxa Berga. Żelbetowe przekrycie budowli w formie kopuły miało wówczas największą na świecie rozpiętość. Zagospodarowane tereny wystawowe z ogromną pergolą wokół stawu i Pawilonem Czterech Kopuł służyły kolejnym wystawom przez cały okres międzywojenny, a także powojenny. Tu obył się m.in. w 1948 r. Światowy Kongres Intelektualistów.

      Źródło:

      INTERIA.PL

    • Oceń zdjęcie z galerii

      Ocen: 37