Łączący Kazimierz z Podgórzem Most imienia Marszałka Józefa Piłsudskiego jest obecnie najstarszą krakowską przeprawą na Wiśle.

Zdjęcie

Most Józefa Piłsudskiego na Wiśle w Krakowie - widok ogólny /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Most Józefa Piłsudskiego na Wiśle w Krakowie - widok ogólny
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Gdy władze Krakowa - z powodu złego stanu technicznego - postanowiły zamkną Most Podgórski (ostatecznie zdemontowany w 1936 roku), miasto stanęło przed koniecznością wybudowania kolejnej przeprawy przez Wisłę.

Prace związane z realizacją nowego mostu rozpoczęto w sierpniu 1925 roku. Przeprawa miała znajdować się niedaleko przeznaczonego do rozbiórki Mostu Podgórskiego, który łączył miasto będąc przedłużeniem ulic Mostowej i Kazimierza Brodzińskiego. Nowy most umieszczono przy ulicach Krakowskiej i Legionów Piłsudskiego.

Reklama

Zdjęcie

Budowa Mostu Piłsudskiego w Krakowie /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Budowa Mostu Piłsudskiego w Krakowie
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Budowę nowej przeprawy, zaprojektowanej przez konstruktorów z Politechniki Warszawskiej pod kierunkiem profesora Andrzeja Pszenickiego, podzielono na kilka etapów. Charakterystyczna metalowa nitowana konstrukcja mostu, o długości 147,5 metrów i szerokości 18,5 metrów, powstała w krakowskiej Fabryce Maszyn Zieleniewskiego.

Zdjęcie

Budowa Mostu Piłsudskiego /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Budowa Mostu Piłsudskiego
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Przez wyłożony brukiem z kostki bazaltowej (chodniki pokryto asfaltem) most przeprowadzono torowisko. Pierwszy tramwaj przejechał przez most dopiero po II wojnie światowej.

Zdjęcie

Budowa Mostu Piłsudskiego /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Budowa Mostu Piłsudskiego
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Sporo pracy mieli równie urbaniści, którzy - by zapewnić dojazd do mostu - musieli dokonać zmian w zagospodarowaniu przestrzennym Krakowa. Już po otwarciu przeprawy, w latach 1934-1935, od strony Kazimierza wyburzono kilka kamienice przy ulicy Krakowskiej, a na Podgórzu wyburzono halę targową.

Zdjęcie

Otwarcie Mostu Piłsudskiego /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Otwarcie Mostu Piłsudskiego
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Budowę mostu zakończono po niecałych 8 latach prac, a uroczyste otwarcie miało miejsce 19 stycznia 1933 roku. Przejazd przez Wisłę nie był darmowy: 5 groszy kosztowała przeprawa pieszo lub ze zwierzęciem, 10 groszy furmanką, a 20 groszy samochodem.

Zdjęcie

Przedstawiciel rządu wiceminister komunikacji Józef Gallot przecina wstęgę. Widoczny także m.in. arcybiskup krakowski Adam Sapieha /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Przedstawiciel rządu wiceminister komunikacji Józef Gallot przecina wstęgę. Widoczny także m.in. arcybiskup krakowski Adam Sapieha
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Na koniec kilka słów o nazwie mostu. Przeprawa nazywa jestem Drugim, Czwartym albo Żółwim Mostem (lub po prostu Żółwiem). Jeszcze w trakcie budowy w styczniu 1932 roku Rada Miejska uchwaliła, że patronem przeprawy będzie Marszałek Józef Piłsudski.

Zdjęcie

Otwarcie Mostu Józefa Piłsudskiego na Wiśle w Krakowie. Uczestnicy uroczystości. Arcybiskup krakowski Adam Sapieha święci most /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Otwarcie Mostu Józefa Piłsudskiego na Wiśle w Krakowie. Uczestnicy uroczystości. Arcybiskup krakowski Adam Sapieha święci most
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza

Więcej na temat:Most Piłsudskiego