Z imponującego taboru liczącego przed 1 września 710 tramwajów, okupację Warszawy przetrwało niecałe 200 maszyn.

Zdjęcie

Tramwaj przed mostem Poniatowskiego z pasażerami uwieszonymi na tak zwane "winogrono" /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Tramwaj przed mostem Poniatowskiego z pasażerami uwieszonymi na tak zwane "winogrono"
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Po zajęciu Warszawy i usunięciu zniszczeń wojennych, Niemcy wznowili komunikację tramwajową w mieście, za której eksploatację odpowiadało Städtische Verkehrsbetriebe Warschau. Okupowaną, blisko milionową Warszawę, obsługiwało niewiele ponad 180 tramwajów.

Ruch tramwajowy przerwał 1 sierpnia 1944 roku wybuch powstania warszawskiego. W trakcie walk zniszczeniu uległa większa część taboru. Wiele wozów zostało wywiezionych przez Niemców.

Reklama

Dodatkowo, w trakcie powstania zniszczeniu uległa sieć trakcyjna oraz elektrownia, podstacje, zajezdnie i warsztaty. Tory były uszkodzone w ponad 300 punktach.

Zdjęcie

Mężczyzna wskakujący do tramwaju /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Mężczyzna wskakujący do tramwaju
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Pierwsza linia tramwajowa w powojennej Warszawie została uruchomiona 20 czerwca 1945 roku. Linia numer 1 łączyła ulice Kawęczyńską z Wiatraczną. Jeszcze do sierpnia uruchomiono cztery kolejne połączenia, a we wrześniu linia tramwajowa pojawiła się też w lewobrzeżnej Warszawie na Ochocie.

Dodajmy, że w latach 1945-1948 miała miejsce szeroko zakrojona akcja zwężania torów tramwajowych z 1525 na 1435 mm. Miało to związek z faktem, że nowe warszawskie tramwaje pochodziły z Berlina i Wrocławia.

Zdjęcie

"Bileciki do kontroli" /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
"Bileciki do kontroli"
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza

Więcej na temat:tramwaje | Warszawa