W latach 1967-1974 Sanocka Fabryka Autobusów wyprodukowała blisko 24 tysiące egzemplarzy autobusu San H100.

Zdjęcie

Autobus San H100 jako Bibliobus Biblioteki Publicznej /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Autobus San H100 jako Bibliobus Biblioteki Publicznej
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

San H100 produkowany był w dwóch wersjach: międzymiastowej (z oznacznikiem A) i miejskiej (z oznacznikiem B). Tych pierwszych było zdecydowanie więcej. Dlaczego?

Ze względu na stosunkowo niewielką pojemność nadwozia - wersja A miała 33 miejsca siedzące i 6 stojących, B 19 siedzących i 44 stojące - San H100 obsługiwały głównie połączenie między miastami albo komunikację w mniejszych miejscowościach.

Reklama

Polscy konstruktorzy, którzy zaprojektowali Sana H100, wykorzystali części z innych krajowych produkcji: lampy oświetlenia wnętrza oraz lampy tylne pochodziły z Warszawy, kierunkowskazy boczne i lampy obrysowe ze Stara 25, a układ napędowy ze Stara 28.

Według opinii większości miłośników polskiej komunikacji, San H100 był najładniejszym wyprodukowanym w Polsce Ludowej autobusem - wyglądem bił "topornego" Jelcza 043, zwanego potocznie "ogórkiem".

W Polsce zachowało się tylko kilka egzemplarzy Sana H100. Na jednej z aukcji internetowych wymagający gruntownej renowacji autobus tej marki kosztował 12 tysięcy złotych.

Zdjęcie

Dworzec PKS w Garwolinie w 1974 roku. Z lewej i prawej autobusy San H100. W środku autobus Jelcz 021 /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Dworzec PKS w Garwolinie w 1974 roku. Z lewej i prawej autobusy San H100. W środku autobus Jelcz 021
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza