Zbudowany we francuskiej stoczni Chantiers Navais Francais Blainville masowiec "Wilno" był pierwszym polskim statkiem, który zawinął do portu w Gdyni.

Zdjęcie

SS "Wilno" fot. domena publiczna /INTERIA.PL
SS "Wilno" fot. domena publiczna
/INTERIA.PL

SS "Wilno" do powstającego w Gdyni polskiego portu wprowadził pierwszy kapitan statku Mamert Stankiewicz. To pod jego dowództwem masowiec przypłynął do Polski z francuskiej stoczni.

29 kwietnia 1923 r. Otwarcie portu w Gdyni

"Najdogodniejszym miejscem do budowy portu wojennego (jak również w razie potrzeby handlowego) jest Gdynia" – pisał w raporcie inżynier Tadeusz Wenda, któremu rząd zlecił wybranie miejsca na budowę przyszłego portu oraz wykonanie projektu. czytaj więcej

"Wilno" wszedł do Gdyni 4 stycznia 1927 roku, będąc pierwszym polskim statkiem, który zawinął do portu.

Reklama

5 stycznia, w obecności ministra przemysłu i handlu Eugeniusza Kwiatkowskiego, głównego twórcy koncepcji powstania portu w Gdyni, miała miejsce ceremonia poświęcenia statku i podniesienia na SS "Wilno" polskiej bandery.

W ciągu kilku następnych Gdynia intensywnie się rozbudowywała. Jeszcze w1933 roku z Gdyni po raz pierwszy wyeksportowano większą masę towarową niż przez port w konkurencyjnym Gdańsku.

W chwili wybuchu II wojny światowej Gdynia była jednym z największych i najnowocześniejszych portów w Europie, wokół którego powstało miasto liczące ponad 120 tysięcy mieszkańców.

Natomiast SS "Wilno", aż do września 1939 roku, transportował polski węgiel do portów w Szwecji i Wielkiej Brytanii.

Zdjęcie

Kapitan Mamert Stankiewicz /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Kapitan Mamert Stankiewicz
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza

Więcej na temat:Gdynia | II Rzeczpospolita