20 marca 1957 r. W Fabryce Samochodów Osobowych na Żeraniu rozpoczęto produkcję "syreny"

Syrena była pierwszym samochodem całkowicie polskiej konstrukcji. Pracę nad koncepcją samochodu dla indywidualnych użytkowników podjął zespół konstruktorów: mgr inż. F. Bluemke, prof. Jerzy Werner, mgr inż. S. Panczakiewicz, mgr inż. K. Dębski i mgr inż. K. Pionnier.

Popularny samochód miał być przeznaczony dla czterech osób z miejscem na bagaż. 31 grudnia 1953 roku przedprototyp nowego auta został przedstawiony ministrowi Przemysłu Maszynowego J. Tokarskiemu. Nowy pojazd otrzymał nazwę "syrena", którą zaproponowali pracownicy zakładów, jako nawiązującą do nazwy już produkowanej "warszawy".

Próby drogowe zakończono 2-tygodniowym rajdem na trasie 3500 km po polskich, fatalnych drogach. Prototyp wystawiono na stoisku motoryzacyjnym na Targach Poznańskich.

20 marca 1957 roku rozpoczęto produkcję "syreny", zakładając, że docelowo będzie to 10 tys. egzemplarzy rocznie. W pierwszym roku wyprodukowano 200 sztuk aut, modelu, które oznaczono później liczbą 100.

Reklama

W piśmie Motor 7/1958 r. opublikowano test nowego samochodu. W konkluzji dziennikarze sformułowali swoje życzenia: wyższa jakość wykonania i wykończenia, wygodniejsze siedzenia, łatwiejsze przełączanie biegów, lepsze ogrzewanie, lepszy układ hamulcowy - wymagający mniejszego nacisku na pedał, przystosowanie do możliwości spania w nim dwóch osób.

Zmierzono prędkość maksymalną, która wynosiła 98,9 km/h oraz średnie zużycie paliwa na poziomie 7,1 l/100 km.

Cena auta (w 1958 roku) wynosiła 72 tys. zł, przy średnim miesięcznym wynagrodzeniu 1348 zł.

Produkcję "syreny" - przez naród nazwana pieszczotliwie "skarpetą" - zakończono 30 czerwca 1983 r. W tym czasie wyprodukowano 521 311 egzemplarzy.

Po polskich drogach jeździły modele 101, 102, 103, 104 i 105, osobowo-towarowe - Bosto, oraz R-20 - pickup.

AS

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Syrena
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy