Na przełomie lat 70. i 80. coraz liczniej zaczęły pojawiać się sygnały i opinie wygłaszane publicznie, że Polski Fiat 125p starzeje się i przydałby się jego nowocześniejszy następca.

Zdjęcie

Prototyp samochodu nazwanego roboczo „1,2”, zbudowany w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie /Archiwum Tomasza Szczerbickiego
Prototyp samochodu nazwanego roboczo „1,2”, zbudowany w Przemysłowym Instytucie Motoryzacji w Warszawie
/Archiwum Tomasza Szczerbickiego

Szerszy rozwój tej idei hamował jednak ciągle ogromny popyt na te samochody, znacznie przewyższający podaż.

Polski Fiat 125p. Przełom w polskiej motoryzacji

Samochód Polski Fiat 125p, zwany popularnie „Dużym Fiatem”, był przełomem w polskiej motoryzacji, przemyśle, transporcie i sportach motorowych. Dzięki niemu zrobiliśmy milowy krok, na pewien czas doganiając Europę Zachodnią. czytaj więcej

Polscy inżynierowie związani z motoryzacją głosili konieczność daleko idących zmian lub chociaż bardzo zaawansowanych modernizacji. Fabryka też przytakiwała takim twierdzeniom, lecz opieszale działała w kierunku ich realizacji.

Reklama

Nie było w ich interesie robienie "rewolucji" na taśmie produkcyjnej, skoro towar, który produkowali, sprzedawał się jak świeże bułeczki, a zamówień było zawsze na 2-3 lata w przód.

Trzeba było jednak iść ku nowemu lub chociaż stwarzać takie wrażenie.          

Ośrodek Badawczo Rozwojowy Fabryki Samochodów Osobowych w Warszawie, wspólnie z Przemysłowym Instytutem Motoryzacji, rozpoczęły w 1981 roku prace nad nowym samochodem, planowanym na następcę Polskiego Fiata 125p. Projektowany pojazd nazwano roboczo "1,2", gdyż jednym z założeń było zastosowanie w wersji podstawowej silnika o pojemności skokowej 1200 cm³.

Po roku w halach PIMOT-u powstał pierwszy egzemplarz przedprototypowy. To pozornie szybkie tempo spowodowane było faktem, że nie tworzono pojazdu od zera, lecz oparto się w dużej mierze na pojeździe już istniejącym na rynku.

Zdjęcie

Prototyp samochodu nazwanego roboczo „1,2”, widok z boku /Archiwum Tomasza Szczerbickiego
Prototyp samochodu nazwanego roboczo „1,2”, widok z boku
/Archiwum Tomasza Szczerbickiego

Zastosowano płytę podłogową stosowaną w fiatach ritmo wraz z układem przeniesienia napędu i przednim zawieszeniem, gdyż znakomicie pasowało to do założeń konstrukcyjnych. We własnym zakresie zbudowano karoserię oraz kilkanaście innych elementów (układów) tego prototypu.

Po pewnym czasie projekt utknął w martwym punkcie, co spowodowane było wieloma przyczynami, których należałoby szukać w ówczesnej sytuacji społeczno-politycznej oraz podupadającej gospodarce kraju.    

Zdjęcie

Prototyp "1,2" widziany od tyłu /Archiwum Tomasza Szczerbickiego
Prototyp "1,2" widziany od tyłu
/Archiwum Tomasza Szczerbickiego

Na początku lat 80., niezmiernie wówczas popularny telewizyjny program naukowy "Sonda" poświęcił dwa odcinki prototypowi samochodu "1,2". Twórcy "Sondy" - Zdzisław Kamiński i Andrzej Kurek - przy współpracy PIMOT-u, wnikliwie przedstawili ten pojazd oraz jego założenia konstrukcyjne.

Zobacz prototyp 1,2 (4:20 min filmu):

Sonda - Test II cz.1

Tomasz Szczerbicki

Artykuł pochodzi z kategorii: PRL

Więcej na temat:Polski Fiat 125p