Przemysł ciężki w Królestwie Polskim w II połowie XIX wieku

Przemysł ciężki w Królestwie Polskim koncentrował się w Zagłębiu Dąbrowskim.

Przemysł ciężki w Królestwie Polskim koncentrował się w Zagłębiu Dąbrowskim.

Wydobycie rudy żelaza wzrosło tu w latach 1865 - 99 z 53 do 451 tys. ton, produkcja surówki żelaza na przestrzeni lat 1876-1900 wzrosła z 31 do 299 tys. ton, a produkcja stali z 39 tys. ton w 1885 roku do 226 tys. ton w 1899 roku.

Liberalna polityka celna wpływała jednak hamująco na produkcję żelaza, opóźniając inwestycje i modernizację.

Początkowo charakterystyczną cechą było istnienie w Zagłębiu dużej liczby hut produkujących tradycyjnymi metodami. Znajdowały one nabywców na swoje produkty wśród drobnych zakładów, głównie wytwarzających narzędzia, oraz wśród właścicieli kuźni.

Reklama

Dopiero po roku 1870 nastąpiło wyraźne ożywienie i zaczęły powstawać zaopatrujące przemysł metalowy nowoczesne huty, które w 1900 roku wytwarzały już 92% całej produkcji żelaza. Rozwijające się hutnictwo zużywało coraz więcej węgla, stymulując rozwój tej gałęzi przemysłu. Zapotrzebowanie na węgiel wzrastało także ze strony zakładów metalowych, rozwijającej się kolei i prywatnych odbiorców.

Na przestrzeni lat 1870 - 1904 wydobycie węgla wzrosło tu 13-krotnie osiągając 4,6 mln ton. Wzrastająca produkcja żelaza wiązała się ze wzrostem liczby zakładów metalowych produkujących maszyny i części zamienne, maszyny i narzędzia rolnicze, wagony, naczynia, a nawet meble metalowe.

Liczba tego typu zakładów wzrosła w latach 1870-1897 z 95 do 495. Nowe technologie spowodowały szybki rozwój Zagłębia Dąbrowskiego, co odbiło się niekorzystnie na produkcji zagłębia staropolskiego, gdzie utrzymały się jedynie Starachowice i Ostrowiec.

Szybki rozwój przemysłu ciężkiego zaznaczył się także na Śląsku Cieszyńskim. Wydobycie węgla wzrosło tu w latach 1862 - 1901 z 0,6 do 6,2 mln ton.

Powstały wielkie huty, w których przetapiano rudy sprowadzane ze Śląska, Galicji oraz ze Szwecji, Austrii i Węgier. Powstały wielkie zakłady metalurgiczne w Cieszynie, Boguminie, Frydku i Dziedzicach. W Bielsku powstała fabryka maszyn tkackich, a we Frysztacie fabryka wagonów.


Źródło: "Wielka Historia Polski" Wydawnictwo Pinnex, Kraków 2000

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy