Abakanowicz Magdalena (uroku 1930)

Piątek, 27 stycznia 2017

Artystka plastyk, absolwentka ASP w Warszawie.

Początkowo autorka wielkoformatowych gwaszy na płótnach; w tkactwie artystycznym zerwała z tradycją kompozycji płaskich, stylizując je na podobieństwo rzeźb w kompozycje przestrzenne, zwane abakanami. Tkaniny te o oryginalnej fakturze i dużej sile ekspresji, tworzone m.in. z sizalu, sznurów, owczego runa, końskiego włosia, przyniosły jej światową sławę. W latach 70. jej twórczość przybrała charakter figuralny (cykle rzeźb z szarego płótna usztywnionego żywicą: Głowy, Alteracje - Plecy); w latach 80. wprowadziła  do  twórczości kamień i brąz, dzieła umieszczała w plenerze (kompozycja Katharsis - 33 postacie w Fattoria di Cella we Włoszech, Katharsis smoka - 30 monumentalnych głów zwierzęcych w Parku Olimpijskim w Seulu, Negew - 7 kamiennych dysków w Jerozolimie, Zastygłe - pomnik ofiar w Hiroszimie, cykl Gry wojenne - pnie drzew okute w metal), jej ostatnie eksperymenty artystyczne polegają na łączeniu rzeźby z baletem. Posiada doktoraty honorowe Royal College of Art w Londynie, Rhode Island School of Designe w Stanach Zjednoczonych i ASP w Łodzi.


Źródło: "Wielka Historia Polski" Wydawnictwo Pinnex, Kraków 2000


Reklama



Artykuł pochodzi z kategorii: Historia Polski. Biografie