W 1928 r. Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki pokazali światu swoją nową konstrukcję - samolot turystyczny RWD. Maszyna znana ze skrótu utworzonego z inicjałów ich nazwisk przeszła do historii polskiego lotnictwa, zapisując się także w dziejach światowej awiacji.

Zdjęcie

Stanisław Rogalski (po prawej) i Jerzy Drzewiecki (po lewej) - dwaj z trójki konstruktorów samolotów RWD /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Stanisław Rogalski (po prawej) i Jerzy Drzewiecki (po lewej) - dwaj z trójki konstruktorów samolotów RWD
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

W II Rzeczpospolitej samoloty sygnowane przez Rogalskiego, Wigure i Drzewieckiego stanowiły podstawę wyposażenia lotnictwa sportowego. Swoje lotnicze szlify na "erwudziakach" zdobywali przede wszystkim piloci wojskowi, dla których był to główny samolot szkoleniowy.

Lista wyczynów i osiągnięć lotnictwa sportowego, uzyskanych na maszynach RWD jest imponująca. Na rwd-6 Franciszek Żwirko i Stanisław Wigura zwyciężyli w 1932 r. w międzynarodowych zawodach Challenge, rozegranych w Berlinie. Sukces w tych zawodach powtórzyli w dwa lata później Jerzy Bajan i Gustaw Pokrzywka, lecąc rwd-9.

Reklama

W 1933 r. Stanisław Skarzyński, pilotując rwd-5bis, dokonał przelotu przez Atlantyk.

Zdjęcie

Po zwycięstwie w zawodach Challenge 1932. Stoją od lewej:  Stanisław Rogalski i Jerzy Wędrychowski. Siedzą od lewej: Stanisław Wigura, Franciszek Żwirko i Jerzy Drzewiecki /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Po zwycięstwie w zawodach Challenge 1932. Stoją od lewej: Stanisław Rogalski i Jerzy Wędrychowski. Siedzą od lewej: Stanisław Wigura, Franciszek Żwirko i Jerzy Drzewiecki
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Po wybuchu II wojny światowej Stanisław Rogalski (ur. w 1904 r.) opuścił Polskę. Pracował w zakładach lotniczych w Wielkiej Brytanii i Turcji. w 1948 r. wyemigrował do USA, trafiając do przemysłu lotniczego.

Od 1956 r. pracował dla potentata przemysłu zbrojeniowego Grumman Aircraft Engineering. Uczestniczył m.in. w pracach nad projektem samolotu myśliwsko-bombowego F-111.

W 1971 r. Stanisław Rogalski zaprojektował pojazd poruszający się po betonowym torze na poduszce powietrznej, który mógł osiągać prędkość 480 km/h. Był doradcą technicznym przy projektowaniu poduszkowca transportowego o ładunku 1500 ton, przeznaczonego do wykorzystania na bezdrożach dalekiej północy. Współpracował z NASA przy projekcie pojazdu księżycowego. Był doradcą w sprawach energetyki, w szczególności wykorzystania energii wiatru oraz płynnego wodoru do napędu silników odrzutowych.

Zdjęcie

Samolot rwd-5bis, na którym kpt. Stanisław Skarżyński dokonał przeloty przez Atlantyk Południowy /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Samolot rwd-5bis, na którym kpt. Stanisław Skarżyński dokonał przeloty przez Atlantyk Południowy
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Stanisław Rogalski był wykładowcą na politechnice w Stambule, a w latach 1954-1968 prowadził zajęcia z aerodynamiki stosowanej na uniwersy­tetach w Erie i w Princeton w USA.

Zmarł w USA 6 lutego 1976 r. Jego prochy spoczęły 14 kwietnia 1976 r. w grobie rodzinnym na Powązkach, który upamiętnia także ojca gen. dyw. Wojciecha Rogalskiego, zamordowanego przez NKWD we Lwowie w 1940 lub 1941 r.

NH

Więcej informacji o Stanisławie Rogalskim na stronie samolotypolskie.pl

   

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza

Więcej na temat:Stanisław Rogalski | samolot RWD