7 kwietnia 1924 roku z linii chrzanowskiej fabryki Fablok zjechał pierwszy opracowany przez polskich inżynierów i w pełni wyprodukowany w Polsce parowóz.

Zdjęcie

Montaż parowozów Tr21 w chrzanowskim Fabloku. Opuszczanie kotła parowego na ostoję za pomocą dźwigu /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Montaż parowozów Tr21 w chrzanowskim Fabloku. Opuszczanie kotła parowego na ostoję za pomocą dźwigu
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Tr21, bo takie oznaczenie nadano parowozowi, był konstrukcją przygotowaną przez polskich inżynierów we współpracy z wiedeńskim Biurem Konstrukcyjnym Fabryki Lokomotyw Staats Eisenbahn Gesellschaft (StEG). Zresztą pierwsze 36 egzemplarzy wyprodukowano właśnie w Austrii.

Pierwszy zmontowany w chrzanowskim Fabloku egzemplarz Tr21 z numerem seryjnym 37 zjechał z linii produkcyjnej 7 kwietnia 1924 roku i został przekazany Polskim Kolejom Państwowym. W sumie wyprodukowano 120 sztuk parowozu, który choć nowatorską konstrukcją nie był, to jednak dzięki solidności i małej awaryjności pojedyncze egzemplarze dotrwały w taborze PKP do lat 70. zeszłego stulecia.

Reklama

Jak pisze w artykule "Polscy władcy żelaznych dróg" Paweł Klimek (blog "W Dobrym Kierunku"), "montaż tych parowozów w chrzanowskiej fabryce rozpoczął się dość pechowo - pierwszy egzemplarz, podniesiony przez dwie suwnice, po to by go osadzić na zestawie kół, zerwał się z jednej i uderzył o ziemię, ulegając wielu uszkodzeniom. Potem jednak wszystko szło już tak jak trzeba".

Na koniec dodajmy, że niektóre źródła podają rok 1922 jako datę debiutu w pełni polskiego parowozu Tr21. Jednak na oficjalnej stronie Fablok widnieje rok 1924.

Zdjęcie

Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Fabryka Lokomotyw w Chrzanowie
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza