Niewielka ciężarówka na radzieckiej licencji produkowana była w lubelskiej Fabryce Samochodów Ciężarowych aż do roku 1959.

Zdjęcie

FSC Lublin-51 osiągał do 70 km/h /Grzegorz Jakubowski /Agencja FORUM
FSC Lublin-51 osiągał do 70 km/h
/Grzegorz Jakubowski /Agencja FORUM

Decyzję o rozpoczęciu produkcji samochodów w dawnych zakładach spółki Lilpop, Rau i Loewenstein w Lublinie podjęto jeszcze w 1948 roku.

Stosowną umowę na produkcję ciężarówek na licencji radzieckiego samochodu GAZ-51 podpisano 22 lipca 1950 roku. Data nie była bez znaczenia - wszak było to święto Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej

Reklama

Pierwszy egzemplarz FSC Lublin-51 zjechał z przysłowiowej taśmy 7 listopada 1951 roku. Ciężarówka została złożona z importowanych ze Związku Sowieckiego części.

Popularny "lublin" miał liczne wady. Przede wszystkim palił zbyt dużo - na 100 km zużywał aż 26 litrów paliwa.    

Poza tym wynosząca 2,5 tony ładowność powodowała, że FSC Lublin-51 nie kwalifikował się na samochód ciężarowy, jednocześnie był zbyt pojemny jak na auto dostawcze.

Produkcję "lublinów", których podwozia służyły też m.in. kinom objazdowym czy wozom sanitarnym, zakończono w czerwcu 1959 roku. W sumie na drogach pojawiło się 17479 egzemplarzy samochodu.

FSC Lublin-51 zastąpił opracowany w kraju samochód dostawczy FSC Żuk.

Jako ciekawostkę podamy, że niedawno na jednym z portali aukcyjnych pojawiło się ogłoszenie sprzedaży FSC Lublin-51. Cena wywoławcza wynosiła 5500 zł.

(arwr)

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza

Więcej na temat:FSC Lublin-51