Początki lotnictwa w Krakowie sięgają czasów Austro-Węgier. Międzynarodowemu Portowi Lotniczemu Kraków - Balice im. Jana Pawła II stuknęło "zaledwie" pół wieku.

Zdjęcie

Pożegnanie Jana Pawła II na lotnisku w Balicach - 10 czerwca 1979 r. /Jan Zdziarski /East News
Pożegnanie Jana Pawła II na lotnisku w Balicach - 10 czerwca 1979 r.
/Jan Zdziarski /East News

Kraków swoje pierwsze lotnisko w Rakowicach zawdzięcza rozwojowi lotnictwa Austro-Węgier. Funkcjonowało ono od 1912 do 1963 roku.

Przed II wojną światową wielkością i standardem krakowski port lotniczy ustępował jedynie Warszawie.

Reklama

W czasie okupacji  lotnisko w Rakowicach-Czyżynach zyskało status głównego lotniska Generalnego Gubernatorstwa. Pod koniec wojny wycofujące się z miasta oddziały niemieckie wysadziły zabudowania lotniska i zniszczyły infrastrukturę lotniczą.

Lotnictwo cywilne w Drugiej Rzeczpospolitej

"Opanowanie przestworzy powietrznych w celach komunikacyjnych jest nie mniej ważne jak opanowanie oceanów. Dopiero ujarzmienie tych dwóch żywiołów pozwala na dalszą ekspansję gospodarczą do wszystkich zakątków ziemi, pozwala władać koloniami, zdobywać potrzebne dla kraju surowce itp.... czytaj więcej

Po  wyzwoleniu Krakowa, przystąpiono do odbudowy lotniska, jednak do końca lat 50. prezentowało się ono bardzo skromnie.  W związku z rozbudową Nowej Huty, 15 października 1963 r. lotnisko Rakowice-Czyżyny zostało zamknięte, choć sześć lat wcześniej  przeprowadzono jego modernizację.

Ówczesne władze zadecydowały o uruchomieniu lotniska cywilnego w podkrakowskich Balicach, 11 km na zachód od centrum Krakowa, na terenie należącym przed wojną do księcia Hieronima Radziwiłła. W czasie wojny Niemcy mieli tu lotnisko polowe, a od 1955 roku działało lotnisko wojskowe.

Na początku 1964 r. w Balicach ruszyły prace budowlane. 29 lutego 1964 r. wylądował tu pierwszy samolot pasażerski z Warszawy. Prace nad przystosowaniem lotniska do ruchu cywilnego trwały do 1967 roku. Podczas budowy zaimprowizowana infrastruktura dla pasażerów mieściła się w nieistniejącym już budynku administracyjnym.

Lata 70. to kolejne inwestycje w infrastrukturę lotniskową - wydłużenie pasa startowego o 400 m, budowa drogi kołowania, instalacja świateł dużej intensywności typu "Calvert" i oświetlenia płyty postojowej dla samolotów, a także budowa strażnicy przeciwpożarowej.

50 lat portu lotniczego Kraków - Balice

liczba zdjęć: 13

W latach  70. większość podróżnych stanowili przedstawiciele władzy rożnego szczebla i zaufani ludzie systemu. Niezbyt duży ruch pasażerski  na początku lat 80. XX wieku - na skutek stanu wojennego - spadł jeszcze bardziej. W 1982 roku liczba pasażerów na krakowskim lotnisku wynosiła 93 tys., czyli o połowę mniej niż w latach poprzednich.

W 1989 roku rozpoczęła się budowa dworca lotniczego, przystosowanego do obsługi ruchu międzynarodowego. Istniejący do dziś obiekt był w kolejnych latach modernizowany i rozbudowywany.

W połowie lat 90. konieczny był generalny remont drogi startowej. W związku z tymi pracami, przez ponad pół roku lotnisko było zamknięte dla samolotów rejsowych i czarterowych.

Po remoncie krakowskie lotnisko standardem ustępowało już tylko lotnisku w Warszawie.

W 1996 r. lotnisko w Balicach przyjęło ok. 200 tys. pasażerów w ruchu krajowym i zagranicznym, wysuwając się na pierwsze miejsce wśród regionalnych portów lotniczych w Polsce. Gwałtowny wzrost liczby pasażerów nastąpił wraz z wejściem Polski do Unii Europejskiej i  uruchomieniem połączeń przez tanie linie lotnicze. W r. 2003 lotnisko obsłużyło 593 tys. osób, w r. 2004 841 tys., a w r. 2005 już 1 586 tys.  Rok później było to 2 367 tys.

W 2007 r. po raz pierwszy przekroczono liczbę  3 mln obsłużonych pasażerów.
 

Ważne daty MPL Kraków - Balice:

29 lutego 1964 r., godz. 9.30. - pierwszy rejs pasażerski z Warszawy;

16 września 1966 r. - pierwsza zagraniczna wizyta głowy państwa, Szachinszacha Iranu Mohammeda Rezy Pahlawi z małżonką Farah Pahlawi;

10 grudnia 1966 r. - oddanie do użytku nowoczesnego pawilonu dworca pasażerskiego;

1971 r. - półroczny remont pasa startowego;

1989 r. - rozpoczęcie budowy dworca lotniczego;

Styczeń 1993 r. - zakończenie pierwszego etapu budowy nowego terminalu międzynarodowego;

Kwiecień 1995 r. - rozpoczęcie generalnego remontu drogi startowej wraz z jej wydłużeniem o 150 metrów;

Listopad 1995 r. - oddanie do użytku drogi startowej i całości terminala pasażerskiego wraz z uroczystym poświęceniem i nadaniem Portowi Lotniczemu Kraków-Balice imienia Jana Pawła II;

1996 r. - wyremontowane zostały drogi kołowania. Krakowskie lotnisko zyskało również większą płytę postojową dla samolotów;

5 lipca 1996 r. - zawiązanie spółki Międzynarodowy Port Lotniczy Kraków - Balice Sp. z o. o., której udziałowcami - założycielami są: Skarb Państwa - reprezentowany przez wojewodę krakowskiego, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze, Gmina Miasta Krakowa i Gmina Zabierzów;

Grudzień 1997 r. - pierwszy rejs transatlantycki - boeing 767 ze Stanów Zjednoczonych;

Kwiecień 1998 r. - lądowanie boeinga 747-400 (Jumbo Jet) izraelskich linii lotniczych El Al;

1998 r. - uruchomienie bezpośredniego połączenia transatlantyckiego;

Grudzień 1999 r. - rozpoczęcie prac przy rozbudowie terminala pasażerskiego;

Styczeń  2002 r. - otwarcie nowego modułu terminala pasażerskiego;

Grudzień 2003 r. - oddanie do użytku nowej części płyty postojowej dla samolotów. Całkowita powierzchnia po rozbudowie to 92 000 mkw.;

Jak latała II RP. Lotnictwo cywilne w okresie międzywojennym

liczba zdjęć: 9

Październik 2004 r. - inauguracja lotów przez tanie linie lotnicze EasyJet;

Maj 2006 r.  - rozpoczęcie kursowania szynobusu ze stacji Kraków Główny;

Październik 2005 r. - inauguracja połączeń Ryanaira (Londyn);

Marzec 2010 r. - otwarcie parkingu wielopoziomowy, naprzeciwko budynku terminalu międzynarodowego;

Listopad 2010 r. - zakończenie prac związanych z budową łącznika pomiędzy płytą postojową, a drogą startów i lądowań;

Kwiecień 2012 r. - uruchomienie połączenia z Moskwą;

Kwiecień 2013 r. - otwarcie bazy irlandzkiej linii lotniczej Ryanair.

(Informacje pochodzą z książki Krzysztofa Sojki "Historia krakowskiego lotniska", wydanej z okazji 50-lecia portu lotniczego)


Artykuł pochodzi z kategorii: Polska współczesna

materiały prasowe