Ursus A był nie tylko pierwszym samochodem ciężarowym wyprodukowanym w Polsce, ale w ogóle pierwszym samochodem fabrycznie zbudowanym w naszym kraju.

Zdjęcie

Defilada wojskowa na ulicach Krakowa. Widoczne ciężarówki Ursus A /Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego
Defilada wojskowa na ulicach Krakowa. Widoczne ciężarówki Ursus A
/Ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego

Choć Ursus A został skonstruowany w oparciu o licencję na włoską ciężarówkę SPA (Socjeta Ligule Piemontem Automobili-Torino), to jednak polscy konstruktorzy przystosowali pojazd do polskich warunków. Między innymi zwiększono jego ładowność z 2 ton do 2,5 tony, wyposażano w światła elektryczne (włoskie modele miały karbidowe) i elektryczny rozrusznik, wreszcie zamontowano polską chłodnicę.

Zmieniono również kabinę w Ursusie A. Zamiast włoskiej dwuosobowej przykrytej składanym dachem brezentowym, wprowadzono trzyosobową drewnianą obitą blachą. 

Pojazd ważył 1540 kg i mógł przewozić ładunki o łącznej masie 2 ton, a z czasem - dzięki kreatywności polskich konstruktorów - 2,5 tony. Rozwijał maksymalną prędkość 60 kilometrów na godzinę, a palił 21 litrów na 100 kilometrów. Pierwsze egzemplarze zaprezentowano 11 lipca 1928 roku.

Reklama

Ursus A docelowo miał być przeznaczony dla polskiej armii, straży pożarnej czy innych służb państwowych. Część pojazdów zakupiły jednak prywatne przedsiębiorstwa, na przykład komunikacyjne, gdyż na podwoziu Ursusa A budowano autobusy (na zdjęciu).

Ze względu na ogólnoświatowy kryzys gospodarczy, który dotknął również II Rzeczpospolitą, produkcję Ursusów A przerwano zaledwie po trzech latach. Według różnych danych, z linii fabrycznych w podwarszawskich wówczas Czechowicach zjechało około tysiąca ciężarówek. Do dziś najprawdopodobniej nie przetrwał ani jeden pełny egzemplarz pojazdu.

Źródła:

Oldtimery.com - "Ursus A - pierwsza polska ciężarówka"
Dobroni.pl - "Ciężarówka Ursus A"
Polskie-auta.pl - "Ursus A"

Artykuł pochodzi z kategorii: II Rzeczpospolita