Jedenaście ofiar śmiertelnych – taki był bilans kolizji statku pasażerskiego "Anna" i tureckiego "Odemis".

Zdjęcie

Statek "Jadwiga", późniejsza "Anna", podczas rejsu /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Statek "Jadwiga", późniejsza "Anna", podczas rejsu
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Do tragicznego zdarzenia doszło 26 lipca 1949 roku. Staranowana przez tureckiego "Odemisa" polski statek wycieczkowy, kierujący się na kolejny rejs na Hel, zatonął na redzie w Gdyni.

W katastrofie zginęło siedmiu pasażerów i czterech członków załogi "Anny".

Reklama

15 listopada statek został wydobyty, a następnie odremontowany i wdrożony do służby, początkowo pod nazwą "Halina", a później "Zofia".

Statek wycofano ze służby w 1965 roku i zezłomowano w Elblągu.

Warto zaznaczyć, że "Anna" została zbudowana przed wojną w Wielkiej Brytanii jako "Jadwiga", od imienia jednej z córek Józefa Piłsudskiego (bliźniaczy statek pasażerki nazwano "Wanda", od imienia drugiej córki Marszałka).

"Jadwiga" woziła pasażerów z Gdyni do Sopotu, Gdańska, Helu i Jastarni. W jednym z rejsów brał udział Piłsudski.

Po wybuchu wojny statek zostały przejęty przez Niemców i przebudowany w Kilonii na holownik o nazwie "Polyp".

Po wojnie do 1948 roku również służył jako holownik "Wilk". Dopiero w 1948 roku oba statki noszące imiona córek Piłsudskiego przemianowano odpowiednio: "Jadwigę" na "Annę", a "Wandę" na "Barbarę".

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza

Więcej na temat:wypadek Costa Concordia