To właśnie w tym modelu polskiego samolotu dokonano historycznego przelotu nad Atlantykiem.

Zdjęcie

RWD-5 podczas Międzynarodowych Zawodów Lotniczych w Londynie (1932) /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
RWD-5 podczas Międzynarodowych Zawodów Lotniczych w Londynie (1932)
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Skonstruowany przez zespół w składzie: Stanisław Rogalski, Stanisław Wigura i Jerzy Drzewiecki - stąd skrót RWD - samolot RWD-5 rozwijał serię wcześniejszych modeli polskich samolotów.

Od poprzedników różnił się jednak zasadniczo konstrukcją i kadłubem, który - po raz pierwszy - zespawany był ze stalowych rur.

Reklama

Wrażenie robił oszklona kabina z panoramiczną szybą przednią. To istotne novum, gdyż w poprzednich modelach RWD pilot musiał częściowo wychylać się przez nieoszklone okno boczne, by mieć dobry widok przedni. Brak było bowiem bezpośredniej widoczności.

Zresztą cały kształt RWD-5 budził uznanie nowoczesnym wyglądem, jakże różnym od "rybich" poprzedników.

7 sierpnia 1931 roku na lotnisku Okęcie Drzewiecki, jeden z konstruktorów RWD-5, dokonał pierwszego i udanego oblotu maszyny.

Z powodu sukcesów prototypu podczas zawodów lotniczych, RWD-5 uznano najbardziej udanym samolotem sportowym polskiej konstrukcji i rozpoczęto jego produkcję. Niestety, na niewielką skalę. Do 1937 roku powstało w sumie 20 samolotów RWD-5 i RWD-5bis.

To właśnie na RWD-5bis 7 maja 1933 roku pilot Stanisław Skarżyński dokonał historycznego przelotu Atlantyku z Senegalu do Brazylii. Historycznego, ponieważ dokonanego na najmniejszym samolocie w historii.

Na koniec dodajmy, że jeden z RWD-5 służył podczas kampanii wrześniowej jako samolot łącznikowy. Odbywał loty z Rumunii do oblężonej Warszawy.

Zdjęcie

Samolot RWD-5 podczas pokazów w Krakowie (1933) /Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego
Samolot RWD-5 podczas pokazów w Krakowie (1933)
/Z archiwum Narodowego Archiwum Cyfrowego

Artykuł pochodzi z kategorii: Kartka z kalendarza

Więcej na temat:RWD-5